Propostes didàctiques

ACTIVITAT 1: WEBQUEST DE MALLORCA

La primera activitat que hem dut a terme en el nostre blog és una Webquest sobre Mallorca. Trobem útil el disseny que es planteja des d'aquesta plataforma per tal de poder dur a terme diferents activitats.
A continuació detallarem les competències que es treballen dins aquesta activitat:

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
  • Competència digital i de tractament de la informació.
  • Competència d'aprendre a aprendre.
  • Competència en el coneixement del món físic.

Els objectius que pretenem que l'alumnat assoleixi mitjançant aquesta Webquest són:

  • Conèixer com és la Illa de Mallorca i un dels seus plats més típics.
  • Treballar i utilitzar les TIC.
  • Aprendre a cercar informació.

A continuació ens disposarem a descriure quines són les activitats que hi podem trobar:

Descripció activitat 1

Aquesta primera activitat es durà a terme de forma individual. Primerament, heu de visitar el blog sobre Mallorca, concretament l'apartat Com és?.
Una vegada llegits i assimilats els continguts d'aquesta pestanya del blog, passareu a respondre les preguntes que aquí us plantegem.
Per saber si heu fet bé les preguntes, haureu d'entrar dins l'apartat d'avaluació de la Webquest, on trobareu quines són les solucions correctes; així doncs us heu d'autoavaluar.
L'objectiu d'aquesta activitat és conèixer una mica més com és la illa de Mallorca i els seus trets més característics.

Descripció activitat 2

Per dur a terme aquesta segona activitat us haureu de desplaçar al menjador de l'escola.
Farem grups de 5 persones, i cada grup haurà d'elaborar una ensaimada seguint les pautes que us donem.
Una vegada feta, només faltarà menjar-nos-la.
L'objectiu d'aquesta activitat és conèixer en profunditat un dels plats típics de la illa de Mallorca, i sobretot, passar una bona estona.

Descripció activitat 3

Per dur a terme aquesta última activitat hem d'interioritzar bé quin és el paper del meteoròleg. L'objectiu d'aquesta activitat, a part de conèixer una professió, és tenir un coneixement global sobre el clima de la illa.


L'enllaç on trobareu la nostra webquest, és aquest: Webquest de Mallorca


L'avaluació de les respectives activitats la trobareu dins la mateixa webquest o bé clicant  AQUÍ.


ACTIVITAT 2 : APRENEM A RECICLAR, PRESERVAR I CONSERVAR EL MEDI

L'activitat que us proposem a continuació està pensada per a cicle superior. Pretén ser utilitzada com una eina interdisciplinar que conscienciï a l’alumnat de la necessitat de reciclar els residus que generem diàriamen, que en determinades èpoques de l’any a la ciutat de Mallorca experimenten un augment considerable, així com dels seus efectes beneficiosos pel medi i els ciutadans. 


Descripció de l'activitat

Volem fer una campanya de conscienciació sobre els residus  i la problemàtica ambiental que generen per presentar als vostres pares, tutors i companys d’escola. 
La vostra tasca serà crear el material, heu d’organitzar-vos per tal de dur a  terme un treball i presentar una sèrie de cartells. La funció d'aquests cartells és la de conscienciar a mestres, famílies, i d’altres companys de l'escola de la problemàtica residual i les seves solucions. Per tal de plasmar-ho i dur-ho a la pràctica, haureu de fer servir un document de Word i una presentació de cartells amb frases magistrals que ajudin a conscienciar als companys. 
El treball es realitzarà en grups de quatre persones.


Procés
El/la mestre/a que proposi l'activitat, haurà d’assegurar-se que l'alumnat cerqui la informació correcta a internet, així com del correcte ús del programari per realitzar el  treball.  Tot i això, durant les classes d’informàtica, es poden resoldre els dubtes al respecte i començar a buscar informació i donar forma al treball. Les sessions que utilitzarem per a l'elaboració de l'activitat són:

  • Introducció del treball a l’alumnat: Presentar l’activitat i que l’alumnat comenci a investigar sobre el tema proposat per posteriorment i en grup, treure’n les conclusions i les línies generals del treball.
A l’hora de preparar el treball us heu de reunir i determinar quins residus produïm a la nostra ciutat, els més significatius tant en quantitat com en perillositat i fer propostes per reduir aquest residus, o bé substituir-los per d’altres que es puguin reciclar millor, o bé que el seu cost de reciclatge sigui menys car. 
Al mateix temps necessitareu distingir els diferents contenidors de reciclatge i per a quin tipus de residus estan destinats per tal de plasmar-ho als cartells.


  • Procés en funció del ritme d’aprenentatge i resolució per part dels grups: L'activitat pot ser que s'hagi d'avançar o acabar en hores no lectives. 
El tutor ha de vetllar per la correcta interrelació dels membres del grup així com      l’aportació igualitària al treball per part dels components.
Recursos que poden utilitzar els alumnes:

Objectius principals
Amb aquesta activitat pretenem:


  • Fomentar el treball cooperatiu entre l’alumnat
  • Fomentar la capacitat de cercar i assimilar la informació 
  • Fomentar la capacitat de resumir i plasmar la informació en un altre format per exposar-la davant els mestres i companys de col·legi.

Competències
  • Competències en el coneixament i la interacció amb el món físic
    • Reconèixer la seva pertinença al grup i la societat, interactuant amb l’entorn i  comprometent-se en la seva millora.
    • Educació per a la salut, per al medi ambient i per al desenvolupament sostenible.

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual
    • Comunicar-se oralment i per escrit amb els llenguatges audiovisuals.
    • Ús de diferents suports i textos amb adequacions a les diferents funcions.
    • Domini de recursos comunicatius específics de les diverses àrees que han de facilitar la comunicació del coneixement i compartir-lo, com ara descrivint, interpretant o argumentant.

  • Competència del tractament de la informació i competència digital
    • Captació, selecció registre i processament de la informació.
    • Domini de llenguatges específics bàsics.
    • Transformar la informació en coneixement.
  • Competència d’iniciativa i autonomia personal
    • Autoavaluar-se i extreure’n conclusions i valorar les possibilitats de millora.
  • Competència social i ciutadana
    • Responsabilitzar-se de les accions i decisions adoptades.
    • Participar activament en la vida cívica, acceptar normes de convivència d’acord amb els valors democràtics.

Ítems d'avaluació

L'activitat l'avaluarem mitjançant dos criteris, d'una banda el treball escrit i de l'altra la presentació i diversitat dels cartells. Ho farem de la següent manera:
Els mateixos alumnes avaluaran als companys del 0 al 10 en cada treball presentat en funció de la seva creativitat i interès.


ACTIVITAT 3: CACERA DEL TRESOR


Descripció de l’activitat
L’activitat consistirà en realitzar una ruta cultural visitant aquells monuments i edificacions més representatius de Mallorca tenint en compte el seu valor històric i significatiu per a la ciutat. No es tracta de conèixer els punts més típics i tòpics de la ciutat sinó de veure el patrimoni històric i cultural com a font de coneixement referent a la ciutat, descobrint el passat de la societat mallorquina i les relacions d’aquestes edificacions amb el present.
Les caceres del tresor són activitats que es basen en les preguntes als alumnes tot proveïnt-los d’una sèrie de recursos, com ara direccions a internet que facilitin la cerca de la informació necessària.


Objectius
Els principals objectius d’aquesta activitat seran:

  • Conèixer l’entorn cultural de l’illa.
  • Potenciar la construcció del coneixement per part dels alumnes tant individualment com col·lectivament.
  • Ampliar els coneixements presentats dins el bloc per part de l’alumnat.
  • Fomentar i potenciar la capacitat crítica i de raonament de l’alumne.
  • Observar el patrimoni cultural des de un altre enfocament més lúdic, fent-lo més proper i atractiu a les generacions més joves.

Competències  bàsiques
La finalitat d'aquesta activitat és treballar i analitzar l’entorn cultural i patrimonial que ens ofereix Mallorca. Així doncs, aquesta cacera del tresor està enfocada, d’una banda, a la coneixença  dels elements artístics culturals més importants que trobem a l’illa, i d’altra banda, a la construcció del coneixement constructiu i significatiu que duen a terme els alumnes.  D’aquesta forma els apropem a la cultura, implicant-los en la valoració i manteniment d’aquestes construccions i edificacions.

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual
    • Saber comunicar oralment (conversar, escoltar i expressar-se), per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, ús de diferents suports i tipus de text amb adequació a les diferents funcions.
    • Construcció del coneixement i pensament social crític, en el tractament de la informació i domini de recursos comunicatius que faciliten la comunicació del coneixement i compartir-lo.

  • Competències en el coneixament i la interacció amb el món físic
    • Identificar, localitzar i descriure l’entorn cultural i patrimonial de la zona.
    • Situar-se en l’espai i orientar-se fent ús de diferents recursos.
    • Tenir en compte les aportacions, manifestacions i produccions culturals en la seva diversitat com a patrimoni cultural de la humanitat.

  • Competència d’autonomia i iniciativa personal.
    • Habilitats socials per relacionar-se, cooperar i treballar en equip, posar-se en el lloc de l’altre i valorar les seves idees, dialogar i negociar i treballar de forma cooperativa i flexible.


Avaluació

Per accedir a l'avaluació, feu clic AQUÍ.
Per començar la cacera del tresor, feu clic AQUÍ.




ACTIVITAT 4: PLANNING DEL VIATGE DE FINAL DE CURS A MALLORCA.

Finalment, hem pensat que podiem plantejar una activitat pensada per desenvolupar en el cas que l'alumnat de 6è de primària anés a l'illa de Mallorca de viatge de final de curs. Per tant, està pensada per a cicle superior, i pretén conèixer alguns aspectes de la regió per tal de fer una planificació del viatge al gust de l'alumnat (en la mesura que sigui possible). Cal tenir en compte que durant el viatge, passarem tres dies a Palma de Mallorca, i dos dies a Esporles (un poblet situal a l'interior de l'illa).
Descripció de l'activitat i procés.
Volem conèixer quines són les característiques de l'illa de Mallorca, és a dir, volem saber quin tipus de platjes hi ha, quines són les ciutats més interessants, els llocs a visitar que ens criden més l'atenció, les diferents activitats que s'hi poden fer, etc. I volem saber tot això perquè marxem de viatge el mes de juny, i el nostre objectiu és poguer fer allò que més ens agradi a tots i totes.
Com ho farem? Molt senzill. Ens posarem per grups de quatre persones i buscarem informació sobre Mallorca, ja sigui a la xarxa, a guies turístiques, preguntant a algun familiar que hi hagi estat... Però sobretot, hem de tenir present que podem informar-nos de molts d'aquests aspectes mitjançant el blocMallorca: Equilibri entre turisme i conservació del patrimoni natural i històric.”
Quan hagim fet un estudi sobre tot allò que ens cal saber de l'illa, haurem de posar-nos d'acord amb els companys i companyes del nostre grup per fer dues llistes: La primera de coses que ens agradaria fer, i la segona de llocs que ens agradaria visitar. A continuació, la tasca encomanada serà distribuïr aquestes activitats en una graella de programació setmanal. Caldrà tenir en compte que els tres primers dies podrem aprofitar per anar a la platja de Palma, però els dos restants no, ja que estarem a Esporles.
Podrem fer quatre viatges en bus, de manera que podreu contemplar la possibilitat d'anar a pobles o indrets que estiguin a prop.
Un cop fetes les planificacions, farem votacions, i finalment, les activitats programades finals seràn aquelles més votades per tots vosaltres.
Aquesta activitat es durà a terme durant les classes d'informàtica i de medi.

Objectius principals
  • Fomentar el treball cooperatiu entre l’alumnat
  • Fomentar la capacitat de cercar i assimilar la informació 
  • Planificar un viatge per a tots i entre tots, respectant els diferents punts de vista i iniciatives que sorgeixen entre els companys.



Competències

  • Competències en el coneixement i la interacció amb el món físic:
Desenvolupament i aplicació del pensament cientificotècnic per interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions amb iniciativa i autonomia.

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Comunicar-se oralment i per escrit amb els llenguatges audiovisuals.
Ús de diferents suports i textos amb adequacions a les diferents funcions.
Domini de recursos comunicatius específics de les diverses àrees que han de facilitar la comunicació del coneixement i compartir-lo, com ara descrivint, interpretant o argumentant.

  • Competència del tractament de la informació i competència digital
Captació, selecció registre i processament de la informació.
Domini de llenguatges específics bàsics.

  • Competència artística i cultural
Conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d’enriquiment i gaudi i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles.

  • Competència d'autonomia i iniciativa personal
capacitat d’escollir amb criteri, d’imaginar projectes i de portar endavant les accions necessàries per desenvolupar les opcions i plans personals, en el marc de projectes individuals o col·lectius, responsabilitzant-se, tant en l’àmbit personal com en el social i laboral.

  • Competència social i ciutadana:
Responsabilitzar-se de les accions i decisions adoptades.
Participar activament en la vida cívica, acceptar normes de convivència d’acord amb els valors democràtics.


Ítems d'avaluació

Avaluarem l'activitat de dues maneres: 
En primer lloc, es valorarà la qualitat del text escrit i els aspectes estètics de les graelles
En segon lloc, avaluarem de l'1 al 10 el resultat final de l'activitat, és a dir, la planificació del viatge. Ho farem quan tornem de Mallorca, i la qualificació serà igual per a tothom, ja que es tracta d'una activitat amb un objectiu comú per a tots i totes, en la qual hi ha participat tota la classe de la mateixa manera en la mateixa mesura. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario