Gràcies les seves condicions climatològiques excepcionals i la seva bellesa paisatgística, Mallorca es considera un paradís per a milions de turistes. Per tant, és evident que el motor econòmic de la illa és el turisme, i també la construcció.
En aquest gràfic observem com la indústria i el sector primari han anat perdent força durant els últims deu anys, de manera que, a causa de l'increment del turisme, els serveis i la construcció han esdevingut els motors econòmics principals.
No obstant, també pateix greus desequilibris socials, culturals i ambientals dels quals parlarem a l'apartat "Com ha canviat i perquè".
La bellesa i accessibilitat de Mallorca ha convertit a aquesta illa en una destinació turística de primer ordre i en un blanc de l'especulació immobiliària. Això ha provocat que Mallorca sofreixi una pressió sobre el sòl molt desproporcionada respecte als recursos naturals que disposa.
El creixement econòmic accelerat que ha viscut Mallorca en les últimes dècades ha suposat que molta gent s'hagi enriquit.
Les Perles Majorica
El sector primari a Mallorca
L’agricultura, a Mallorca, ha passat de ser l’activitat hegemònica a tenir un pes molt poc rellevant dins l’economia. Tant pels beneficis que genera, com pel nombre de persones que s’hi dediquen.
Tot i així, els cultius tradicionals formen part del paisatge de l'illa, i per tant són un element important a tenir en compte pel que fa l'economia, ja que els turistes valoren les qualitats paisatgístiques de l'illa.
El manteniment d'aquests conreus ha permès rendabilitzar-ne alguns, com per exemple ha passat amb la vinya gràcies a l’elaboració de vins de qualitat, un element molt apreciat també pel sector turístic.
L'agricultura de regadiu ha incrementat durant les últimes dècades. Això és degut al creixement de les zones urbanes. Aquest tipus d'agricultura és especialment costosa a l'illa ja que l'aigua és un recurs més aviat escàs a Mallorca.
Principals tipus de turisme a Mallorca
- Turisme cultural: A les Illes Balears, el turisme cultural segueix sent un producte minoritari i sol ser l'alternativa de molts turistes en els dies ennuvolats. S'interessa per aspectes culturals com ara literatura, música, esdeveniments culturals, art i història, monuments...
- Turisme de creuers: El turisme de creuers s'està consolidant com un dels productes turístics més desenvolupats de les Illes Balears.
- Turisme de “Shopping”: La ciutat de Palma de Mallorca s'està posicionant com a ciutat de compres, doncs s'estan duent a terme algunes estratègies, per promocionar aquest producte turístic.
- Turisme Vitivinícola: Des de fa molt temps, el vi forma part de la cultura, patrimoni i gastronomia de les Illes Balears. La producció i l'elaboració de vins tenen una llarga història. De fet, les tècniques més modernes s'han incorporat a les més antigues per obtenir un vi de bona qualitat.
- Turisme estudiantil: A les Illes Balears, el turisme estudiantil no està tan desenvolupat com en altres comunitats autònomes. Les illes compten amb una universitat pública àmplia, la UIB (Universitat de les Illes Balears).
- Turisme d'excursionisme i senderisme: Les Illes Balears són una destinació perfecta per practicar el senderisme, doncs tenen l'avantatge de comptar amb espectaculars paisatges, varietat orogràfica i un clima suau, així com muntanyes, torrents, platges verges, restes arqueològiques, etnogràfics, naturals, etc.
- Turisme Familiar: Les Illes Balears són un de les destinacions preferides per a unes vacances familiars per part de turistes internacionals, sobretot anglesos i alemanys. Entre els principals atractius de les illes es troben l'atractiu de les seves platges i cales, combinat amb una àmplia i variada oferta lúdica per als més menuts.
- Turisme Gastronòmic: És una altra modalitat de turisme que a més de conèixer la cultura, costums i la història d'un lloc, és possible la degustació dels productes típics i tradicionals de cada regió, sent la gastronomia un dels elements més valorat pel turista.
- Turisme rural o agroturisme: Es tracta d'un turisme recent, la finalitat del qual és conèixer les característiques de l'entorn rural, com pot ser el menjar, les tradicions, la naturalesa i la forma de vida. Inicialment els turistes només s’allotjaven als centres turístics de la costa, però a poc a poc han anat entrant al medi rural. Aquest és un tipus de turisme respectuós amb el medi, que no ha de comportar més consum del territori. D’aquesta manera es poden aconseguir uns ingressos, necessaris pel manteniment del paisatge i del patrimoni arquitectònic.
- Turisme esportiu: Està en contacte amb el mar, on es duen a terme pràctiques esportives, com pot ser la pràctica de vela, surf i altres esports aquàtics.
- Turisme de sol i platja: La majoria de turistes de sol i platja en les Illes Balears contracta un paquet turístic, en el qual s'inclouen el transport i l'allotjament. L'allotjament més demandat per aquest tipus de turistes és l'hoteler, seguit de l'apartament.
Les Perles Majorica
Majorica és una empresa que va fundar Hugo Heusch a finals del segle XIX al poble de Manacor que es dedica a la fabricació i tractament de perles. Les perles de Majorica s'elaboren seguint un mètode secret que encara a dia d'avui resta ocult i tenen fama a nivell internacional.
A continuació tenim un vídeo on es fa una breu referència a l'història de l'empresa, i es veu com es fa l'elaboració de les perles Majorica:
http://www.majorica.com/origen.aspx
http://www.majorica.com/origen.aspx
Fonts d'informació:
Hola,
ResponderEliminarcrec que podria ampliar-se aquesta pestanya. Del turisme, podeu especificar més detalls i tipus de turisme; heu de parlar també del turisme rural a l'interior de l'illa. Heu de parlar més del sector primari, del poc que quedi, dels conreus típics de l'illa, de productes concrets. I no hi ha cap indústria? i la fabricació de sabates? i la fabricació de perles Majorica?? i altres exemples concrets...
I què vol dir aquesta frase "la tendència al mercantilisme de la seva població"?, em sembla que és clarament sobrera.
Cal ampliar, per tant. Però amb el mateix estil, que és correcte; adaptant, no copiant.